Hogy is volt? – Pianoforte: Ferenczy György emlékére
Ha egy vetélkedőn az a
kérdés merülne fel, hogy mi a kapcsolat a zongoraművészeten kívül Liszt
Ferenc, Thomán István, Ferenczy György, Keéri Szántó Imre, Kadosa Pál,
Bächer Mihály, Zempléni Kornél és Gabos Gábor között, valószínűleg senki
nem tudná a választ. Ha mégis megoldaná valaki a feladatot, akkor a
pótkérdésen már biztosan elcsúszna: „Hogy kerül a képbe Liszt?” Ő
annyiban lóg ki a sorból, hogy a bridzs ősének tekinthető whist
szenvedélyes híve volt.
De miért a zongoraművészet áll
közel a bridzshez, és miért nem mondjuk a trombitálás? Ha a II.
világháború nem töri ketté a zenei pályafutásomat és nemcsak a Boci,
boci tarkáig jutok el, hanem legalább a Für Elise-ig, talán tudnám a
választ. Azonban az eltévedt ágyúgolyót, ami pont a zongoránkon
keresztül süvített át a lakásunkon, szüleim égi jelnek tekintették, és
nem erőltették zenei fejlődésemet.
Ferenczy György Thomán tanítványa
volt, Thomán pedig Liszté. Az ifjú Thomán Lisztéknél whistezett.
Ferenczy a bridzsjátékot a Thomán házban kezdte. Ferenczy fiatal korában
még nem mutatott különösebb érdeklődést a bridzs iránt, koncertezett a
Riviérán, Bécsben, Párizsban, és közben élte a bohém művészek
varázslatos életét. „A nap felkelt, és mi lefeküdtünk”, Heltai Jenő
időszámítása szerint. Kaszinó Monte-Carlóban, barátnő Párizsban,
kávéházak Budapesten. A Japán, a Fészek, a Moulin Rouge voltak a
törzshelyek, ezekben a nap huszonnégy órájában zajlott az élet. A
Fészekben aztán a bridzs is egyre jobban előtérbe került, itt játszottak
az aranykor sztárjai. Gyurika – mert a barátai így hívták még nyolcvan
éves korában is – hamar felzárkózott a nagyok mellé. 1935-ben a legjobb
hazai játékosok rangsorában már a második helyen volt, csak Décsi László
előzte meg. (Ő később Brazíliát tanította meg bridzsezni, olyannyira
hogy olimpiát is nyertek.)
Ferenczy a csúcsra 1938-ban ért fel, amikor
Oslóban Európa-bajnoki címet nyert a magyar csapattal. Készültek az
1940-es, Egyesült Államokban rendezendő világbajnokságra… Mint tudjuk,
egy bajuszos őrült közbeszólt. Hangja nem piano volt, sokkal inkább
forte. Az oslói diadalra Ferenczi egyébként így emlékezett vissza:
„Mikor győztesként kiléptünk az utcára, viharosan ünnepeltek bennünket,
viszont a gyengén szereplő németeket gúnyos hahota fogadta.” Hát igen, a
bajuszos már ordítozott egy ideje… (A képen
Ferenczy György zenei nagyságok között)
A csúcson kell abbahagyni, ez neki
sikerült, ha nem is önszántából. Véget ért egy álomvilág, amelyről így
ír: „Mint bridzsjátékos, többször bekalandoztam Európát, olyan ajtók
nyíltak meg előttem, amelyek még a legnagyobb művészek előtt is zárva
maradtak. Például Londonban a Saint James Club adott csapatunk
tiszteletére vacsorát. A klub kapuján még a legtöbb magyar arisztokrata
sem léphetett be. Királyokkal, uralkodókkal kötöttem ismeretséget a
bridzs révén.”
A háború szétszórta az arany-ezüst
fiúkat, volt, aki jobban, volt, aki rosszabbul járt. A legszomorúbb sors
Klór Lászlónak jutott, őt a munkaszolgálat vitte el. Keleti Andor
megúszta a vérzivatart, de a kitelepítést nem, végül saját, de
államosított szállodájában a portási állást nyerte el. Ferenczynek
viszonylag szerencsésen alakult a sorsa: a Zeneakadémián lett
tanszékvezető, és itt oktatott harminc éven keresztül. Az ötvenes évek
kultúrpolitikája megnyomorította a művészeteket, a vasfüggöny elzárta a
zongora és a bridzs művészeit a külvilágtól. Gyurika a tanításba merült,
amit szintén magas színvonalon művelt. Leghíresebb tanítványa Cziffra
György volt, akit a bezárt kávéházakat helyettesíteni próbálkozó
eszpresszók füstjéből emelt be az Akadémiára. Erről így ír: „1950-ben
bevetődtem egy unalmas hangversenyre. Rettenetesen untam magam, még a
koncert végét sem vártam meg. A legjobb lenne egy konyak, gondoltam és
nekivágtam a Váci utcának. Beültem hát a Kedves eszpresszóba, habár az
eszpresszó intézményétől idegenkedtem. Míg a konyakot vártam a
bárpultnál, zongoramuzsika csendült fel. Olyan sajátos, semmihez és
senkihez nem hasonlítható improvizációra lettem figyelmes, hogy meg
kellett kérdeznem a pincérnőt, ki zongorázik itt? – Cziffra György –
válaszolta.” Cziffrának 56-ban sikerült elmenekülnie, és elkezdhette
világkarrierjét. Korábban is próbálkozott a lelépéssel, de egy
kőbányában végezte, ahol a hajcsárok kéjelegve figyelték, hogyan
rongálódnak a zongora billentyűinek mozgatására hivatott ujjak. Befutott
világsztárként első dolga volt, hogy egy autót vegyen mesterének.
Később a bírálóbizottságba hívta őt az általa alapított versailles-i
zongoraversenyekre. Ekkorra már a vasfüggöny is többször meglibbent,
Ferenczy Salzburgban is rendszeres zsűritag lett.
A bridzsből csak a Fészek maradt,
itt töltötte a délutánokat a robberbridzs vegyes tudású mezőnyében
tündökölve. A 70-es években itt ismertem meg őt, addig csak a róla
elnevezett Ferenczy-coupról hallottam, ami a bridzs-világirodalomban is
szerepelt. Villámgyors játékos volt, csak időnként lassított. „Elemér,
mi van a bronefemmel” – szólt a vendégek minden rezzenését figyelő
kártyamesternek. „Igenis, művész úr” – reagált azonnal Elemér, aki az
antivilágból átmentett régi típusú alkalmazott volt, a vendég
kiszolgálását tekintette fő feladatának. Mivel Gyurika volt a teremben
az egyetlen bohém, sőt az utolsó pesti bohémek egyike, a többiek mély
megvetéssel figyelték, ahogy a héber név mögé bújt vodkát tartalmazó
pohár egy pillanat alatt kiürült. Természetesen ez nem látszott meg a
játékán még életének nyolcadik évtizedében sem.
A robberbridzsben elmerülő társaság
nem hallgatag szerzetesek gyülekezete, élcekben és ugratásokban nincs
hiány. Szellemességben ő verhetetlen volt, bár többször elsütötte
poénjait, ez mindig derültséget keltett. Saját magát sem kímélte.
Kedvenc mondása így hangzott: „Ich bin senil, aber Gott sei dank, nur
geistlich.”
Egy alkalommal sokat nyert, és azonnal elvitt vacsorázni kedvenc
Pozsonyi úti éttermébe. Utána elkísértem a csapattársához hasonlóan
mártírsorsú költő nevét viselő közeli utcában lévő lakóházához. A
kapuban rendőr állt rezzenéstelen arccal. „Látod, vigyáznak rám”
–mondta, majd elbúcsúztunk egymástól. Később tudtam meg, hogy a
házban lakó nagyhatalmú kultúracenzort, Aczél Györgyöt óvta a rend őre.
Gyurikára is vigyázott tehát valaki, de az nem a közeg, hanem egy lakó
volt… (Ferenczy tanítás
közben)
Pianoforte című írása halála után
jelent meg. A zongora elődjét fortepianónak nevezték, ő megfordította a
két jelző sorrendjét. Hogy miért, arra talán magyarázat a következő
néhány gondolat a könyvből.
„Pianoforte, ez a szó magyarra
fordítva halk-erőset jelent. Ezek mint zenei fogalmak a dinamikára,
vagyis a zene változó hangerejére utalnak. Nos, én azért választottam
írásom címéül a Pianoforte elnevezést, mert maga az élet tartalmazza a
dinamikát, a zeneművészet e nélkülözhetetlen elemét. Ezen nem a
biológiai létezés erőfeszítéseit értem, hanem az emberi lélek legmélyén
szunnyadó, sokszor elvont tárgyú energiahullámzást, amely tényleg
hasonlít a zeneművészet differenciáltan ingadozó dinamikájához. A
dinamikai árnyalatokban a forte véges, és legtöbbször csupán fizikai erő
függvénye, viszont a piano árnyalása végtelen, és kifejező ereje is az.
Én a magam részéről a zongoraművészt kizárólag a pianói alapján tudom
megítélni. Kifejező ereje mindent felölel, amit az emberi lélek
kitermelni képes: szenvedély, szenvedés, öröm, bánat, szorongás,
gyengédség, a szépség előkelősége.” Ezek a sorok magyarázatul
szolgálhatnak a bridzsjáték és a zongoraművészet kapcsolódására is,
hiszen egy bridzsparti is egy etűd, amelyben energiahullámzás,
differenciáltan ingadozó dinamika van, a piano és a forte is egyaránt
szerepet játszik.
Utószavam egy morzsa a könyvből.
Ifjúkorának bohéméletéhez kötődik, jellemző színes történeteire és
egyben egyéniségére. Nem bridzsről szól, de kártya van benne. Nehéz volt
a választás, mert írófejedelmek, így többek között Molnár Ferenc,
Hunyady Sándor, Karinthy Frigyes társaságában gyűjtötte anekdotáit.
„Nagy Endre, a magyar
kabaréművészet megalapítója, a Japán kávéház törzsvendégei közé
tartozott. Egyébként feleségével egy szoba-konyhás lakásban nyomorgott.
Egyszer mégis rásütött a nap. Egy fordítási munkáért az Athenaeum kiadó
leszámolt a kezébe 2000 pengőt, készpénzben. Első útja természetesen a
Japánba vezetett, ahol römijátékon az utolsó fillérig elvesztette a
honoráriumot.
Éjfél után szomorúan bandukolt
hazafelé imádott feleségéhez, s amikor belépett a lakásba, neje éppen
begyújtotta a vaskályhát, hogy tejeskávét melegítsen rajta. Nagy Endre
keservesen leroskadt az egyik székre, előkotorta az utolsó cigarettáját
és rágyújtott.
– Látod, Bandikám – mondta a
feleség –, ezért nem lesz nekünk soha pénzünk, mert ég a tűz a
kályhában, és te mégis gyufával gyújtasz rá a cigarettára…”
A fényképeket utolsó tanítványától,
Havasiné Darska Izabellától, a Ferenczy György alapítvány (www.chopin-budapest.hu)
létrehozójától kaptuk. A lengyel származású, hazánkban élő
zongoraművész-tanár egyaránt ápolja feledhetetlen mestere emlékét, az
évszázadokon átívelő lengyel-magyar barátságot és Chopin szellemét,
akinek a művei Ferenczy György mesteri előadásában gyakran elhangoztak a
koncerttermekben.
- Login or register to post comments
- Printer-friendly version
- Send to friend
- PDF version
Ottlik-hős
2011, November 17 - 21:21 — CsárliNe feledjük, ő Ottlik könyvének egyik hőse. A KO-fejezet teljesen róla szól, és persze Racmaninov zenéje adja az alapot.
Egyszer az ifi válogatott tagjaként bemutattak neki a Fészekben, úgy éreztem magam, mint Hunyady Sándor, amikor elvitték Jókaihoz gyerekkorában. (Csak végül nem mertem kezet csókolni neki.)
Kelen Károly